-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12809 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا خوردن گوشتي كه در كشتارگاهها با دستگاه و شوك برقي تهيه مي شود كه معلوم نيست بسم الله گفته اند يا خير جايز است؟



اگر يقين نداريد ذبح كننده برخلاف ضوابط عمل ميكند، استفاده از گوشت آن اشكال ندارد،(1).حكم گوشتهاي يخ زده و مرغهايي كه با دستگاه ذبح ميشوند اگر رعايت مقررات شرعي در ذبح ميشود اشكال ندارد.

آنچه در بازار مسلمين خريده ميشود، اگر احتمال داده شود كه ذبح شرعي شده حلال و خريد و فروش آن جايز است.(2)

بسياري از مراجع سر بريدن مرغ توسط دستگاه را در صورتي كه ديگر شرايط لازم رعايت شود موجب تزكيه شرعي ميدانند. با توجه به اينكه گوشتهايي كه از خارج كشور از طريق ارگانهاي دولتي وارد ميشود و مدعي هستند كه با ضوابط شرعي ذبح شدهاند و در اين موارد اشخاصي از ايران (ناظر و ذبح كننده) براي نظارت بر اجراي دقيق احكام شرعي اعزام ميگردند محكوم به حليت است.

آنچه در بازار مسلمين فروخته ميشود محكوم به طهارت و حلّيت است مگر اينكه يقين پيدا كنيد بدستور شرع ذبح نشده است كه در آن صورت بايد اجتناب نمائيد،(3)







منابع و مآخذ:

(1) (استفتا از دفتر آيتاللهبهجت)

(2) (استفتاآت جديد آيتاللهتبريزي، ص 394 به بعد)

(3) (استفتاء از دفتر آيتالله بهجت)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.